Sauber F1 Team vernieuwd identiteit met nieuwe naam

Het Alfa Romeo Formule 1 Team bestaat niet meer. Vanaf 2024 racet het team onder een nieuwe identiteit: Stake F1 Team. Online casino Stake is daarmee de eerste aanbieder van online kansspelen die een team in de koningsklasse van de internationale autosport adopteert.

Stake is geen nieuwe naam in de Formule 1. Aan het begin van het seizoen 2023 werd er al een samenwerking aangekondigd met het Alfa Romeo F1 Team, waarbij Stake gepresenteerd werd als één van de hoofdsponsoren van het team. Stake werd ook onderdeel van de teamnaam.

Nieuwe teamnaam

Na het vertrek van Alfa Romeo als naamgevend sponsor van het team, moesten de commerciële mensen van de F1-renstal dus op zoek naar een nieuwe partner. Deze bleek zich dichter bij huis te bevinden dan men wellicht dacht. In Stake.com is de nieuwe naamgevend sponsor gevonden. Onder de naam Stake F1 Team staat de renstal de komende twee seizoenen op de startgrid van de Grand Prix die over de hele wereld verreden worden.

Naast een technologische topsport is Formule 1 juist vanwege de wereldwijde uitstraling die de sport heeft een perfect marketingplatform voor bedrijven die aan hun naamsbekendheid willen werken. Voor Stake.com uit de relatief nieuwe online casino branche, biedt de samenwerking met het Formule 1 Team niet alleen de zichtbaarheid van het logo, maar ook de mogelijkheid om een brug te slaan tussen topsport en online casino-entertainment zoals dat niet eerder gedaan is.

Strategische samenwerking tussen Sauber en Stake

De samenwerking tussen het team en het online casino biedt voor beide partijen voordelen. Sauber heeft de komende twee seizoenen een nieuwe identiteit, waarmee het een nieuwe uitstraling kan creëren die de nodige aandacht vraagt. Of de rood-zwarte livery van de auto van de afgelopen jaren gehandhaafd blijft, valt bijvoorbeeld nog maar te bezien.

Stake.com biedt een interessant product voor gokkers uit grote delen van de wereld. Er kan bij dit online casino gestort worden met crypto, een ontwikkeling die steeds populairder wordt. Naast een online casino biedt Stake.com ook een sportsbook met vele interessante sportweddenschappen waarbij het natuurlijk gemakkelijk een brug naar het Formule 1-team kan slaan.

Het beste voorbeeld van Formule 1-marketing is natuurlijk Red Bull Racing. Energiedranken Fabrikant Red Bull besloot in 2004 het onderpresterende Jaguar F1 Team over te nemen voor welgeteld 1 dollar. Door slim te investeren in het team en de marketing ervan werd Red Bull Racing een van de meest populaire en succesvolle teams in de sport. Een voorbeeld dat Stake natuurlijk maar wat graag wil volgen.

Verwachtingen voor de toekomst

Hoewel de Alfa Romeo-branding vele auto(sport)liefhebbers aansprak, is het team de laatste jaren in de rood-zwarte kleuren niet bijster succesvol geweest. Het afgelopen seizoen, dat bestond uit 22 races, werd het team negende in het constructeurskampioenschap.

Coureurs Valtteri Bottas en Zhou Guanyu behaalden gezamenlijk in het door Max Verstappen gedomineerde seizoen slechts zestien punten. Daarmee hield het team alleen Haas achter zich. De Chinees Zhou scoorde drie keer een negende plaats en daarmee zes punten. Zijn Finse teamgenoot Bottas werd achtste bij de openingsrace in Bahrein en de Grand Prix van Qatar. Daarmee staan de twee beste seizoensresultaten op naam van de ex-Mercedes-coureur. Bottas werd daarnaast tiende – goed voor 1 WK punt – in de Canadese en Italiaanse Grand Prix.

Ondanks deze ietwat tegenvallende resultaten heeft Stake F1 Team de contracten van beide coureurs verlengd zodat zij ook in 2024 aan de start van de Grand Prix zullen verschijnen. Sportief wordt er hetzelfde van de rijders verwacht als de afgelopen jaren, maar PR-matig kunnen de coureurs voor andere evenementen ingezet worden.

Voor wat betreft het sportieve aspect verwachten we wel enige progressie van het Stake F1 Team. De regels blijven voor het seizoen 2024 vrijwel gelijk aan die van 2023, wat sportieve progressie mogelijk maakt. We verwachten dat Stake F1 Team het duel met Haas en Williams volgend seizoen wel gaat winnen.

Wat we qua marketing en merchandise van Stake F1 Team mogen verwachten is nog even gissen wat we te zien gaan krijgen, maar de uitspraken van Alessandro Bravi, een vertegenwoordiger van Stake F1 Team, beloven veel goeds. ,,Onze renstal heeft altijd om innovatie gedraaid”, vertelde hij tegen de officiële website F1.com. “Om het breken van conventie en de uitdaging van de traditionele vorm waarin dingen gedaan worden.”

Dat klinkt alsof het Stake F1 Team volgend seizoen een van de meest energieke en dynamische merken op de grid gaat worden.

Misschien ben je ook geïnteresseerd in…